Brändistä suuruuteen: Liiketoiminnan erinomaisuuden orkestrointi
Näkemykset | 9 huhtikuun 2024
Haluaisitko paremman tuoton, uskollisempia asiakkaita, parannetun riskikestävyyden, kyvyn houkutella innokkaita sijoittajia ja kyvyn tuoda uusia tuotteita markkinoille nopeammin kuin muut? Brändivetoisille yrityksille tämä on pelkkää arkea.
Brändivetoiset yritykset loistavat yleensä vähemmän brändiin keskittyvien kilpailijoiden yli. Tämä vie meidät olennaiseen keskusteluun siitä, miksi kasvua tavoitteen yritysten on suunnattava kohti brändivetoisia toimintoja. Tämän strategisen suunnan taustalla on monia tekijöitä, jotka perustuvat sekä empiirisiin todisteisiin että syvälliseen ymmärrykseen kuluttajien ja B2B-päätöksentekijöiden ajattelusta ja käyttäytymisestä.
Asiassa on kyse kiistattomasta bränditunnistuksen voimasta. Nielsenin tutkimuksen mukaan 59 % kuluttajista suosii uusien tuotteiden ostamista tutuista brändeistä. No, sanotaanpa, että sama pätee myös B2B-maailmassa, sillä olen työskennellyt ja kilpaillut suurimpien markkinointitoimistojen kanssa koko urani ajan.
Yrityskulttuurisi, Brändisi
Nykyään brändisi ei perustu pelkästään erinomaiselle tunnistettavuudelle (mikä saattaa olla aiemmin ollut keskeinen tekijä), vaan koko yrityskulttuuriisi: arvoihin, vastuullisuuteen, läpinäkyvyyteen ja tapaan toimia ongelmatilanteissa – aina brändisi mukaisesti.
Vahvan brändin rooli ulottuu asiakashankinnan ja -säilyttämisen lisäksi; se on myös tehokas työkalu lahjakkuuden houkuttelemisessa. LinkedInin Global Talent Trends -raportti tuo esiin, että vahvoilla brändeillä olevat yritykset saavat kaksinkertaisen määrän hakemuksia verrattuna heikompiin brändeihin. Tämä on kriittinen etu nykyisessä lahjakkuusmarkkinassa, jossa taitavat ammattilaiset ovat korkeassa kysynnässä – ja he eivät etsi vain työtä.
Kaiken tämän tarkoittaa, että brändäysponnistusten on oltava yhtenäisiä ja johdonmukaisia kaikilla kosketuspisteillä – tuote laatu, asiakaspalvelu, verkkosivut ja jopa työntekijöiden käyttäytyminen. Ei tarvitse edes korostaa, että brändi on täysin kokemuksellista ja se tunne, joka brändisi herättää asiakkaidesi mielessä. Jopa parhaat logot, kuvat ja designit ovat pelkkiä symboleja, jotka herättävät alitajuisen tunteen asiakkaasi kohdatessa brändisi.
Red Bull ei ole juoma
Lisäksi aikakaudella, jossa digitaaliset alustat ovat demokratisoineet pääsyn asiakkaisiin, brändivetoisella strategiolla voi leikata läpi melun. Joskus se saattaa vaatia aika kovia ja karuja muutoksia. Sisältömarkkinointi, jota brändit kuten Red Bull käyttävät tehokkaasti, osoittaa, miten brändin mukaisen sisällön luominen voi sitouttaa yleisöjä tavoilla, joita perinteinen mainonta ei voi. Red Bull tajusi jo vuosia sitten, että perinteinen kilpailu on turhaa, joten he muuttivat itsensä mediayritykseksi. Onneksi useimmat yritykset eivät tarvitse näin radikaaleja muutoksia brändäysponnistuksissaan.
Mitä se vaatii?
Toki brändipersoonallisuuden, äänen, avainviestien ja ominaisuuksien täytyy olla löydettyjä, arvioituja ja suunniteltuja kilpailukykyisiksi. Mutta brändin vahvistamisesta tulee lopulta erottamaton ja luonnollinen osa yrityksesi jokapäiväistä toimintaa.
Hienoa, tässä loistava paikka aloittaa
- Brändillä on oma erottuva paikkansa.
- Brändi tuottaa lisäarvoa.
- Brändistrategia ohjaa toimintoja.
- Brändiominaisuudet ohjaavat viestintää.
- Tarjoukset vastaavat brändilupauksen.
- Brändiä mitataan säännöllisesti.
- Henkilöstö saa brändikoulutusta.
Hyödyllisiä asioita, joiden avulla voit oppia lisää vahvoista brändeistä:
Writer: Juha Mikkilä
Juha is a partner at HTGP, as well as CEO & co-founder of the marketing agency Luova Työmaa.