Erikoisalat:
Strategian luominen ja käyttöönotto, interim-johtajuus, teknologiamyynnin ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Timo Kangas
Advisor
Timolla on liki 40 vuoden kokemus teollisuuden eri aloista aina asennusprojektien toteutuksesta pörssiyhtiön varatoimitusjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Pitkä työura on jaettavissa kolmeen eri jaksoon:
Projektit: Timo on ollut projektipäällikkönä lukuisissa paperi- ja selluteollisuuden, terästeollisuuden, kemianteollisuuden, elintarviketeollisuuden, energiateollisuuden ja mekaanisen puunjalostusteollisuuden investointiprojekteissa Suomessa ja Ruotsissa.
Yrittäjä ja service-liiketoiminta: Timo perusti oman yrityksen myydäkseen automaatiolaitteita ja asiantuntijapalveluita teollisuudelle. Asiantuntijapalveluita myytiin isoille konserneille, joista yksi osti Timon yrityksen liiketoiminnan ja palkkasi hänet konsernin service-yhtiöön. Uutena tehtävänä oli kunnossapidon ulkoistuksien myynti, yrityskaupat ja alue/asikaspäällikkönä kunnossapidon johtaminen eri asiakastehtaissa. Toiminnan kehittäminen ja kunnossapidon ulkoistuksien kasvu oli tuolloin hyvin voimakasta; henkilöstömäärä nelinkertaistui ko. vuosina.
Kansainvälinen service- ja teknologia-liiketoiminta: Suomalainen pörssiyhtiö palkkasi Timon kehittämään ja kasvattamaan service-liiketoimintaansa ja nimitti hänet konsernin johtoryhmän jäseneksi (GVP,Group Vice President). Työ alkoi globaalin servicestrategian luomisella, jossa konemyynti ja service-myynti integroitiin yhteen, elinkaaripalvelut tuotteistettiin modernisointiliiketoiminnaksi, perustettiin paikallisia service-centereitä maailmalle jne. Näiden tuloksena service-liiketoiminta yli viisinkertaistui seuraavien yhdeksän vuoden aikana.
Tämän jälkeen Timo siirtyi konsernissa markkina-alueen johtajaksi, jolloin vastuuna oli markkina-alueen myynnin johtaminen ja pääneuvottelijana toimiminen tehdastason myyntisopimuksissa. Ajanjakso oli menestyksekäs; Timon tiimi myi markkina-alueelle ennätysmäärän tuotantolinjoja ja tehtaita. Konsernin organisaatiomuutoksen seurauksena globaali business unit-vastuu siirtyi Timolle, ja markkina-alueella kehitetyt toimintatavat otettiin käyttöön globaalisti. Samalla kehitettiin uusia tuotteita ja teknologioita, joista rakentui kilpailukykyinen tuoteportfolio. Lanseerauksessa hyödynnettiin nykyaikaisia markkinointi- ja myyntiprosesseja. Tehdyn työn tulos on nähtävillä vielä tänä päivänäkin.
Näiden vuosien ja monien mielenkiintoisten haasteiden tuloksena Timolle on muodostunut systemaattinen ja innovatiivinen tapa kehittää ja kasvattaa eri liiketoimintoja. Pitkäjänteinen työ ja halu oppia/kehittyä uusissa toimintaympäristöissä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ovat perusta menestymiselle.