Takaisin

Case Hoivatilat

Referenssi | 12 joulukuun 2023

Case Hoivatilat: Syvällinen Yhteistyö Strategisesta Brändipäivityksestä Viestintästrategiaan ja Markkinointialoitteisiin

Hoivatilat, perustettu vuonna 2008, kehittää kiinteistöjä hoiva-, koulutus- ja sosiaalipalveluihin julkiselle, yksityiselle ja kolmannelle sektorille. HTGP:n kumppani Luova Työmaa on ollut heidän brändiyhteistyökumppaninsa useiden vuosien ajan.

Haasteet

Vuonna 2020 Hoivatilat koki, että heidän imagonsa ei enää heijastanut nykyistä rooliaan kaupunkikehittäjänä ja kasvavien kaupunkien kumppanina. Tämä johtui aiemmasta keskittymisestä pienempien tilojen rakentamiseen syrjäisille alueille. Lisäksi kattavien vuokrattavien palvelutilojen käsite oli markkinoilla suhteellisen tuntematon. Hoivatilat halusivat myös säilyttää aktiivisen viestintä- ja markkinointikulttuurin osana yrityskauppaa, jossa suomalaisilta osakemarkkinoilta vetäytymisen jälkeen heistä tuli eurooppalaisen terveydenhuoltoinfrastruktuurin sijoittaja Aedifica omistama yritys.

Ratkaisut

Brändityöpaja

Hoivatilat’n roolia selkeytettiin, ja heidän roolinsa luotettavana vuokratilojen pitkäaikaisena omistajana korostettiin. Kehitettiin selkeä asiakaslupaus ja avainviestit, jotka painottavat heidän imagoaan vastuullisena ja innovatiivisena kaupunkikehittäjänä ja keskeisenä toimijana yhteiskunnallisen hyvinvoinnin luomisessa. Heidän sloganinsa ”Platform for Happiness” kuvastaa heidän toimintaansa tarjoamalla tilaratkaisuja elämän eri vaiheissa ja eri sektoreilla, ja että heidän asiakkaansa voivat keskittyä omiin tärkeisiin toimiinsa, kun tilat ovat perusinfra, josta huolehtii Hoivatilat.

Verkkosivusto

Verkkosivuston päivityksellä pyrittiin toiminnallisuuteen ja sujuvaan uuden visuaalisen ilmeen esittelyyn niin vanhoille kuin uusille asiakkaille, kehittyen ajan myötä rakenteellisissa ratkaisuissa, jotka tukevat eri viestintäkampanjoiden tarpeita.

Videotuotanto

Erilaisten tiedotuskampanjoiden joukossa luotiin referenssivideotuotannon formaatti, jossa esiteltiin Hoivatilat’n projekteja todellisten käyttäjätarinoiden kautta, tuoden inhimillisen näkökulman teknisiin ja taloudellisiin tietoihin päätöksenteon tueksi.

Ideointi ja Luova Konsepti

Hoivatilat suunnitteli kiinteistöratkaisun, joka tarjoaa sekä asumista että palveluja taantuvilla alueilla. ’Palveluyhteisö’ -konsepti yhdistää monimuotoiset asumis-, hoiva- ja arkipalvelut ympäristöllisesti ja sosiaalisesti vastuulliseen kehykseen. Luova Työmaa loi tunteita herättävän, mutta loogisesti perustellun markkinointikonseptin uudelle tilainnovaatiolle, joka lanseerattiin Suomen suurimmassa julkisen sektorin verkostoitumistapahtumassa Kuntamarkkinat syyskuussa 2022. Markkinointiponnistelut sisälsivät erityisesti suunnitellun messukojun, interaktiivisen äänestysaloitteen ja kattavat esitykset, joita tuki ennakkomarkkinointi uutiskirjeissä ja sidosryhmämateriaaleissa.

Viestintästrategia

Hoivatilat’n ja Luova Työmaan välinen yhteistyö keskittyy strategisiin valintoihin markkinoinnissa ja yritysviestinnässä, painottaen vaikuttavan sisällön luomista niin viestintä- kuin markkinointitarkoituksiin. Strategia suunnitellaan ja tarkastellaan vuosittain, lisäten uusia mittareita, jotta markkinointiponnisteluista saadaan tarkasti mitattuja tuloksia.