Back to success stories

HTGPCase Profilence:

Ohjelmistoyrityksen kasvun ytimessä kumppanuuksien hakeminen

Haaste: uutta kasvua etsimässä

Vuonna 2014 perustettu Profilence on oululainen, yli 20 henkeä työllistävä ohjelmistoalan yritys. Yhtiö tekee sulautettuihin laitteisiin, kuten älypuhelimiin ja autojen infotainment-järjestelmiin ohjelmistoratkaisuja, joilla analysoidaan ja optimoidaan laitteen vakautta, suorituskykyä ja energian kulutusta.

Nordic Option on pääomasijoitusrahasto, joka kohdistaa sijoituksensa kasvuvaiheen yrityksiin ensisijaisesti Pohjois-Suomen alueella. Yhtiö pyrkii tarjoamaan pohjoisen vaihtoehdon mahdollistamaan pienten ja keskisuurten yhtiöiden kasvua ja kansainvälistymistä.

Saatuaan Nordic Optionin sijoituksen kesäkuussa 2024 Profilence lähti hakemaan uutta kasvua autoteollisuuden toimialalta, jossa Android-pohjaiset infotainment-järjestelmät olivat alkaneet yleistyä nopeasti ja julkaistujen ohjelmistojen laadussa oli selkeitä puutteita.

Ratkaisuna kontaktointi ja kumppanuuksien rakentaminen

Markkinassa etenemisen nopeimmaksi toimintatavaksi nähtiin kumppanuuksien kautta skaalautuminen. Kontakteja ja kumppaneita lähdettiin hakemaan maailman johtavista autonvalmistajista Euroopasta, Yhdysvalloista, Etelä-Koreasta, Kiinasta ja Japanista.

HTGP:n asiantuntijatiimin kokemusta autoteollisuuden piiristä oli karttunut jo 15 vuoden ajalta. Myyntikanavia lähdettiin rakentamaan HTGP:n asiantuntijoiden henkilökohtaisten kontaktien kautta. Kontakteja luotiin myös mm. Las Vegasin CES-messuilla sekä muilla autoteollisuuden messuilla ja myyntitapaamisilla ympäri maailmaa.

Lisää liikevaihtoa

Vuoden kestäneen asiakkuuksien kehittämisprojektin jälkeen Profilencen rosteriin kuuluu jo Euroopassa ja Yhdysvalloissa vahva Unikie, 50:tä autobrändiä ympäri maailmaa palveleva Rightware, sekä pian julkaistava japanilainen ja globaali toimija. Yhtiön liikevaihdon odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2026 näiden toimien seurauksena.

HT Growth Partners on neuvonantajayritys, joka auttaa pohjoismaisia yrityksiä laajentumaan kansainvälisesti, keskittyen erityisesti go-to-market-strategioihin ja Yhdysvaltojen markkinoille laajentumiseen.