Luova TyömaaCase Hoivatilat:
Brändiuudistus kasvun tueksi
Liiketoiminnan muutos asetti haasteen viestinnälle
Aiemmin Helsingin pörssissä noteeratun Hoivatilat Oyj:n poistuessa pörssistä ja siirtyessään Aedifican omistukseen toukokuussa 2020 yhtiö halusi säilyttää viestintäkulttuurinsa dynaamisena mutta samalla päivittää arvolupauksensa ja brändinsä uuteen positioonsa. Liiketoimintaansa uudistaneena Hoivatilat ei enää rajoittunut pelkkiin hoiva- tai varhaiskasvatuskiinteistöihin, vaan kehittyi palvelukorttelitoimijaksi, joka ratkoo kokonaisten kaupunkien palvelu- ja tilatarpeita monipuolisesti ja kaupunkikuvaan sopivasti.
Yhtiö halusi kirkastaa mielikuvaansa yksittäisten hoivatilojen rakentajasta asemaan kasvukeskusten ja kaupunkien hankekehittäjänä. Hoivatilat näki välttämättömäksi toteuttaa brändiuudistuksen. Tavoitteena oli kommunikoida vahvasti yhtiön uusi strateginen asema, jonka toimintamalli yhdistää hoivan, kasvatuksen ja yhteisölliset palvelut urbaaniin kontekstiin. Samalla haluttiin luoda merkityksellinen, pitkäkestoinen ja erottuva brändilupaus.
Tutkimuksia, työpajoja ja uudet brändielementit
Luova Työmaa kutsuttiin mukaan luomaan Hoivatilojen uutta positiota vastaavaa brändiä ja kärkiviestejä. Uudistustyön kivijalkana oli vahva ymmärrys markkinasta ja tulevaisuuteen ratkaisevasti vaikuttavista ajureista. Työkaluksi valikoitui Työmaan brändipolku, jossa tutkimuksista ja haastatteluista syntyy vahva insight, joka toimii varsinaisen suunnittelutyön perustana.
Haastattelimme koko joukon Hoivatilojen päättäjiä, tutustuimme asiakaskenttään ja purimme löydöksen ja johtopäätökset yhdessä Hoivatilojen kanssa pidetyissä työpajoissa. Työpajojen johtoajatus on löytää valtava määrä mahdollisuuksia, joihin asiakkaan osaaminen ja liiketoiminta yltää – ja pakottaa löydökset työpajojen edetessä lopulta suppiloon. Tässä prosessissa löytyvät ne yrityksen brändin ja viestinnän tärkeimmät, voittavat elementit ja kärkiviestit. Näin tapahtui myös Hoivatilojen kohdalla.
Brändityön loppuvaiheessa luotiin keskeinen ydinviesti, “Alusta onneen” -lupaus, joka symboloi sekä tilojen käyttäjien hyvinvoinnin elinkaaren kattamista lapsuudesta vanhuuteen että alustan tarjoamista monille eri hoivan ja hyvinvointipalveluiden toimijoille. Luova Työmaa varmisti, että uusi identiteetti ja pääviesti näkyvät yhdenmukaisesti verkkosivuilla, materiaaleissa, videoissa ja muussa markkinointiviestinnässä.
Brändiuudistus vahvisti toivottua positiota kohderyhmissä
Brändiuudistus vahvisti Hoivatilojen liiketoiminnan tavoitteita luoden vahvan lupauksen ja mielikuvan kokonaisvaltaisesta kumppanista kaupunkien kehittäjänä. Brändiuudistuksen myötä jalkautettu viestintä on tavoittanut strategisen kohderyhmän hyvin. Nyt toimijat kaupungeista hyvinvointialueisiin ja tiloissa toimiviin operaattoreihin ymmärtävät Hoivatilojen roolin Suomen parhaana kaupunkirakentajana ja palveluiden synergian mahdollistajana.
Hoivatilat on kasvanut viime vuosina yhteiskuntakiinteistöjen vuokraamisen saralla suureksi toimijaksi Suomessa. Uudet hankkeet ja kasvu näkyvät: vuosina 2024–2025 rakennusalan tilasta huolimatta on käynnistynyt suuri määrä uusia palvelutalo- ja päiväkotihankkeita, mikä on osoitus Hoivatilojen vahvasta kehitysdynamiikasta. Nykyään Hoivatilat tunnetaan myös kestävän kehityksen tavoitteistaan ja hiilineutraaliuden edistämisestä esimerkiksi rakennushankkeiden energiatehokkuusratkaisuissa. Tämä vahvistaa brändin luotettavuutta ja pitkäjänteisyyttä.
Brändiuudistus ei ollut yksi kertaluontoinen kampanja, vaan osa jatkuvaa strategista yhteistyötä. Luova Työmaa on jatkanut brändin ylläpitoa ja kehittämistä, ja yhteistyö on lähes jokapäiväistä hyvin tuloksin.
***
Luova Työmaa on strategisen viestinnän ja brändinrakennuksen kumppani, joka auttaa yrityksiä kirkastamaan identiteettiään ja vahvistamaan markkina-asemaansa – ja toteuttaa strategioita asiakkaidensa apuna myös operatiivisessa arjessa. Yhtiön osaaminen ulottuu brändistrategiasta visuaaliseen identiteettiin, markkinointiviestinnän suunnitteluun ja jatkuvaan sisällöntuotantoon eri kanavissa. Luova Työmaa tunnetaan erityisesti kyvystään yhdistää luovuus ja liiketoiminnallinen vaikuttavuus – rakentaa brändejä, jotka erottuvat, kestävät aikaa ja luovat asiakkailleen kasvua.