Takaisin

Kestävyys: Lainsäädännön ohjaama mahdollisuus

Näkemykset | 28 toukokuun 2024

Nykyisessä liiketoimintaympäristössä kestävyys ei ole enää vain muotisana, vaan keskeinen tekijä menestykselle. Ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintoon (ESG) liittyvien tekijöiden korostuessa yritykset ymmärtävät kestävyyden integroimisen tärkeyden liiketoimintastrategioihinsa. Tarkentuneen lainsäädännön ohjatessa tätä siirtymää kohti kestävyyttä, on varhaisessa vaiheessa olevilla yrityksillä parempi mahdollisuus hyödyntää tämä tilaisuus kuin koskaan aiemmin. Kokemukseni mukaan kestävyysintegroidun strategian visio on oltava läsnä alusta alkaen. Sen lisääminen myöhemmin jälkikäteen on vielä vaativampaa ja kalliimpaa.

Lyhyesti sanottuna:

Integroitu kestävyys parantaa pitchiäsi ja mahdollisuuksiasi.

Integroimalla kestävyys start-upisi liiketoimintamalliin, osoitat sitoutumisesi sosiaaliseen ja ympäristövastuullisuuteen ja vahvistat houkuttelevuuttasi potentiaalisten sijoittajien silmissä. Sijoittajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita kestävästä ja vastuullisesta liiketoiminnasta, tunnistaen tällaisen sijoittamisen pitkäaikaiset edut. Kestävyyden sisällyttäminen pitchiisi houkuttelee sijoittajia ja avaa uusia kumppanuuksia ja yhteistyömahdollisuuksia, lisäten liiketoimintasi potentiaalia.

Standardisoitu ESG-raportointi EU:ssa

Euroopan unioni on ollut kestävyyden edistämisessä eturintamassa standardoidun ESG-raportoinnin kautta. EU:n kestävyysrahoituksen ilmoitusasetuksen (SFDR) mukaan rahoitusmarkkinoiden toimijoiden on ilmoitettava, miten he sisällyttävät ESG-tekijät sijoituspäätöksiinsä. Tämä asetus tuo läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta sekä luo uskottavuutta ja luottamusta, antaen sijoittajille varmuuden tehdä tietoisia päätöksiä. Yritykset voivat saada uskottavuutta ja luottamusta sijoittajilta ja sidosryhmiltä soveltamalla näitä standardeja jo varhain.

CSRD-asetuksen tavoitteet

Ehdotettu yritysten kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) tähtää edelleen läpinäkyvyyden ja vertailukelpoisuuden parantamiseen yritysten julkistamassa kestävyystiedossa. Tämä direktiivi velvoittaa yrityksiä raportoimaan eri kestävyysindikaattoreista, tarjoten kattavan kuvan niiden ESG-suorituskyvystä. Asettamalla itsensä näiden sääntöjen mukaiseen toimintaan yritykset voivat pysyä askeleen edellä ja osoittaa sitoutumisensa kestävyyteen.

Kestävyys on uusi vastuu hallitukselle

Kun kestävyys nousee keskeiseksi menestyksen ajuriksi, vastuu sen integroimisesta liiketoimintastrategioihin lepää hallituksen harteilla. Hallitukset ovat keskeisessä roolissa kestävän kehityksen aloitteiden asettamisessa ja niiden integroimisessa yrityksen yleiseen strategiaan. Priorisoimalla kestävyyttä hallitustasolla start-upit voivat edistää kestävän kehityksen kulttuuria, joka ulottuu koko organisaatioon ja vie kohti pitkäaikaista menestystä.

Arvoton omaisuuden kasvu on avain yrityksen arvon maksimoimisessa

Jokaisessa yrityksen vaiheessa arvoton omaisuus, kuten brändin maine, työntekijöiden tyytyväisyys ja asiakasuskollisuus, nousee tärkeämmäksi. Priorisoimalla kestävyyttä ja ESG-tekijöitä yritykset voivat vahvistaa näitä intangibilioita ja optimoida yrityksensä arvon. Kestävät käytännöt voivat parantaa brändiuskollisuutta, työntekijöiden säilyttämistä ja asiakasluottamusta, mikä johtaa pitkän aikavälin menestykseen.

Lopuksi, kestävyys ei ole enää vain trendi, vaan perustavanlaatuinen tilaisuus start-upien ja kehittyneempien yritysten kannalta, ja lainsäädäntö ohjaa sitä. Integroimalla kestävyys liiketoimintastrategioihinsa yritykset voivat parantaa pitchiään, noudattaa sääntöjä ja parantaa kokonaisarvoaan koko elinkaarensa ajan. Ottamalla kestävyyden hallituksen uudeksi vastuuksi ja priorisoimalla intangibilit voivat johtaa pitkäaikaiseen menestykseen ja kasvuun. Yritykset, jotka tarttuvat tähän tilaisuuteen varhain ja priorisoivat kestävyyttä, houkuttelevat sijoittajia ja edistävät kestävämpää tulevaisuutta.

Lopuksi sekä lahjakkuus että sijoittajat pitävät yrityksiä vastuullisina.

Jos haluat keskustella asiasta lisää, ota yhteyttä minuun osoitteessa sophie.jolly@htgp.fi.

Kirjoittaja: Sophie Jolly

Sophie on HTGP:n partneri, joka vastaa pääomamarkkinaviestinnästä